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"We are happy to take on this challenge"
Friedhelm Hütte on the highlights of Art Summer '07


With its Art Summer '07, Deutsche Bank is presenting a demanding and exciting exhibition program this year. A special highlight is the work that Isa Genzken will realize for the German Pavilion at the Biennale in Venice. In an interview with db artmag, Friedhelm Hütte, the director of Deutsche Bank Art, talked about Deutsche Bank's current involvement in art.




Friedhelm Hütte, Director Deutsche Bank Kunst




db-artmag: How did you decide to sponsor the German Pavilion at the Biennale in Venice?

Friedhelm Hütte: It was apparent in advance that 2007, with its major international exhibitions, would be a very special art year. As a company that plays a leading role in art sponsoring, we thought about how we could make a sensible contribution. And naturally the Biennale in Venice came to mind. Virtually no other art event worldwide can be experienced so sensuously by visitors. Anyone who wants to get an overview of the various tendencies in art should definitely come to Venice. The Biennale offers a forum for young art and affords visitors the opportunity to view works by world-famous artists in new contexts.



Isa Genzken at Hotel Danieli, Venice
Photo: Bernd Bodtländer

Isa Genzken or, say, Ed Ruscha, who was featured in the American Pavilion two years ago, provide impetus for the young generation. When Nicolaus Schafhausen, the curator of the German Pavilion, phoned me to ask whether we wanted to be the main sponsor, it was almost like an stroke of fate. Everything was perfect: the location, the time, the partners. I'm sure that Isa Genzken's work will thrill the international audience and at the same time challenge it – and that's just what we’re hoping for in our debut as main sponsor.

What do you personally find fascinating about Isa Genzken's works?

Naturally, many people are enthusiastic about the fact that Genzken's work repeatedly takes new turns. What I find most astonishing is how she continually exploits the possibilities of sculpture. While a "return to sculpture" is currently being conjured up on the art market, one wonders who is actually making a substantial contribution to sculpture – and I am expressly not referring to the installation. Isa Genzken has truly succeeded in making sculpture exciting again.



Brice Marden, 6 Red Rock 1, 2000-2002
Robert and Jane Meyerhoff Collection, Phoenix, Maryland
©2006 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York


Many people remember the blockbuster MoMA in Berlin exhibition in 2004, of which Deutsche Bank was the main sponsor. The show boasted prominent masterpieces from the Museum of Modern Art's collection. This summer, the bank is sponsoring the Brice Marden retrospective at the Hamburger Bahnhof, featuring his serial and monochrome paintings. And Isa Genzken's work is not exactly "light fare". All of the exhibitions of the Art Summer appeal to a certain openness. Do they perhaps demand too much from visitors?

Nein, ich glaube eher, dass der Betrachter häufig unterfordert wird, dass es bei Sponsoren und Institutionen viel zu oft so etwas wie eine Schere im Kopf gibt und alles ausgeblendet wird, was zu anstrengend sein könnte. Ich finde diesen vorauseilenden Gehorsam lähmend. Ich glaube an anspruchsvolle Projekte. Wir brauchen dabei selbstverständlich überzeugende Konzepte, gut gemachte Kataloge, Führungen und Begleitprogramme, die einen Zugang auch zu schwierigen Arbeiten vermitteln. Diese Herausforderung nehmen wir gerne an. Wir helfen nicht nur, die Brice Marden-Ausstellung nach Berlin zu holen, sondern bringen zum Beispiel auch deutsche Fotografie aus unserer Unternehmenssammlung nach Lateinamerika, wo sie zurzeit mit der Ausstellung More than meets the eye durch viele Metropolen tourt. Mit unseren Projekten leisten wir oft Pionierarbeit, etwa wenn wir im Deutsche Guggenheim Matthew Barney erstmals gemeinsam mit Joseph Beuys zeigen. Diese Austellung ist im Sommer übrigens auch in Venedig in der Peggy Guggenheim Collection zu sehen. Im Rahmen des Art Summers stellen wir aber auch Newcomer wie Phoebe Washburn vor. Das hat in der Unternehmenskultur der Deutschen Bank Tradition. Vor über 25 Jahren war die Idee Kunst für alle Mitarbeiter zu erwerben und am Arbeitsplatz zu zeigen, ja auch revolutionär.

Auf welche Höhepunkte des Art Summers freuen Sie sich am meisten?

Ich freue mich natürlich auf alle Ausstellungen. Aber um ganz ehrlich zu sein: Am tollsten wäre es, zusammen mit Isa Genzken und Matthew Barney in einer Gondel durch Venedig zu fahren
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